VOLKSWAGEN XL1

Nejúspornější automobil na světě

Volkswagen XL1 - Aerodynamika

Volkswagen XL1 Aerodynamika

Odpor vzduchu je marný

Senzační hodnota součinitele odporu vzduchu cw = 0,189 činí z XL1 automobil s nejlepší aerodynamikou na světě. K tomu, aby se podařilo snížit odpor vzduchu na tuto rekordně nízkou úroveň, bylo nutné zmenšit šířku automobilu a díky tomu také mírně vzájemně přesadit sedadla v interiéru. Vnější kontury karoserie se navíc směrem k zádi zužují a jejich aerodynamické obtékání je podobné jako u těla tučňáka. Kapotáž zádi pak snižuje víření a eliminuje odtržení proudu obtékajícího vzduchu. Tomuto účelu je pořízen rovněž zadní difuzor, který plynule navazuje na kryty spodní části vozu. Automobil už nebudou zpomalovat ani vnější zpětná zrcátka, jež byla nahrazena kamerami, pro které se používá termín e-Mirrors.

Aerodynamická karoserie je 3,88 m dlouhá, 1,66 m široká a vysoká jen 1,15 m. Pro snížení její hmotnosti jsou v její konstrukci požity hlavně kompozity vyztužené uhlíkovými vlákny (CFK). XL1 se svou nízkou a plochou karoserií váží pouhých 795 kg. Tato hmotnost spočívá na čtyřech kolech z lehké slitiny, na kterých jsou obuty pneumatiky se níženým valivým odporem - 115/80 R15 (vpředu) a 145/55 R16 (vzadu).


Volkswagen XL1 - Exteriér

Design exteriéru

Senzace, která vyvolává obdiv

Futuristický vzhled vozu XL1 není jen samoúčelnou designovou studií, ale je v první řadě podřízen zákonům fyziky a aerodynamiky. DNA značky Volkswagen je však stále dobře rozpoznatelná. Na první pohled je patrná na předních partiích vozu, zatímco zcela zakrytá zadní kola a aerodynamické odtrhávací hrany na zádi zdůrazněné pásy tvořenými LED diodami jsou projevem designu budoucnosti. K tomu přispívají i digitální vnější zpětná zrcátka, tzv. e-mirrors. V podstatě se jedná o dvě kamery integrované v křídlových dveřích, jejichž obraz je přenášen na displeje v interiéru vozu. Sportovní vzhled vozu XL1 ještě více umocňují pozoruhodné velké křídlové dveře ukotvené ve střeše, které jsou navíc zesílené pro případ kolize. Vysoce kvalitní lehká karoserie, jež je tvořena kompozity vyztuženými uhlíkovými vlákny, zaujme svou puristickou elegancí a je předobrazem preciznosti a kvality příznačné pro vozy značky Volkswagen.


Volkswagen XL1 - Design interiéru

XL1 design Interiéru

Nastupte si do budoucnosti

Malé rozměry klamou - v interiéru vozu XL1 najdou pohodlí dva dospělí cestující. Velké křídlové dveře se otvírají nahoru a mírně dopředu, takže nastupování i vystupování z nízkého vozu je velmi snadné. Bezprostředně po nastoupení pak pocítíte pohodlí a bezpečí skořepinových sedadel. Nízká hodnota aerodynamického odporu je podmíněna malou šířkosu automobilu, a je to současně důvod, proč jsou sedadla vůči sobě v podélné ose vozu o trochu posunuta. V kokpitu se nesetkáte s žádnými přístroji z oblasti science-fiction - je zde startovací tlačítko, hlavice ovládací páky sedmistupňové převodovky s dvojitou spojkou DSG a ovládací prvky větrání a klimatizace. Přenosný navigační a infotainment systém "maps + more" pak kromě stavu nabití lithium-ion baterie zobrazuje další důležité informace o funkcích vozu XL1.


Rozměry modelu VW XL1 a technické údaje


Volkswagen XL1 - pohon

Technologie a pohon

Dva pohony jsou úpornější než jeden

Dva kryty hrdla palivové nádrže jsou typickým znakem pro vozy s plug-in-hybridní technologií. Vůz XL1 je uváděn do pohybu jak naftovým motorem, tak také elektromotorem, a to tak efektivně jako u žádného jiného automobilu. Stará se o to jednak malý dvouválcový TDI motor o objemu 0,8 l a výkonu 35 kW (48 k) a jednak elektromotor s výkonem 20 kW (27 k). Díky lehké konstrukci a dokonalé aerodynamice je tento výkon dostačující k tomu, aby XL1 mohl dosahovat sportovního zrychlení. V případě, že chcete, můžete jet až 50 km na čistě elektrický pohon, a lokálně tedy zcela bez emisí. Naftový motor TDI s následným ošetřením výfukových plynů ve spojení se sedmistupňovou převodovkou s dvojitou spojkou DSG má mimořádně nízké hodnoty spotřeby. A když se k tomu ještě přidá rekuperace, která při jízdě z kopce a při brzdění umožňuje ukládání uvolněné energie do baterie, vychází spotřeba XL1 na pouhých 0,9 l na 100 km (kombinovaná spotřeba, získaná jako mix naftového a elektrického pohonu). Na plnou nádrž o objemu 10 l a baterií nabitou na kapacitu 5,5 kWh ujedete přibližně 500 km. Kdo se k těmto hodnotám dokáže přiblížit?


Zpět nahoru