18 září 2014

Volkswagen je po trojnásobném vítězství v Austrálii opět mistrem světa v rallye*

Volkswagen Rallye Austrálie 2014

2014-09-15

Volkswagen si zajistil trojnásobným vítězstvím v Rallye Austrálie titul mistra světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship) v hodnocení konstruktérů. Tři soutěže před koncem sezóny už nemůže být Volkswagen na prvním místě celkového hodnocení předstižen i díky dosud nejlepšímu výsledku v historii týmu.

Úspěšná obhajoba titulu se podařila posádkám Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F) a Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), které obsadily v Austrálii první a druhé místo, v rekordním tempu. Za posledních 25 let nebylo o držiteli mistrovského titulu rozhodnuto tak rychle. Skvělý výsledek týmu završila třetím místem posádka Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N) v třetím vozu Polo R WRC. Všechny tři posádky jsou rovněž na prvních třech místech průběžného pořadí v mistrovství světa jezdců. Ogier/Ingrassia a Latvala/Anttila rozhodnou ve zbývajících třech soutěžích o zisku titulu mistra světa mezi sebou.

První trojnásobné vítězství pro Polo R WRC v Austrálii

Australské trojnásobné vítězství bylo prvním trojitým triumfem v mistrovství světa v rallye v historii týmu Volkswagen. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia vybojovali pro Polo R WRC 19. triumf v jeho 23. startu. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila přidali k úspěšné bilanci soutěžního vozu WRC s výkonem 315 k z Wolfsburgu 35. umístění na stupních vítězů od jeho debutu na Rallye Monte Carlo 2013, Andreas Mikkelsen/Ola Fløene třicáté šesté.

Cesta k historickému úspěchu byla vším možným, jen ne procházkou růžovým sadem. Rallye Austrálie klade mimořádné nároky na jezdce i techniku velmi technickými úseky po klikatých cestách v lesích Nového Jižního Walesu na jedné straně a rychlými úseky v otevřené krajině na straně druhé. Práci jezdcům i navigátorům ztěžoval neustále se měnící šotolinový povrch - od drsného a hrubozrnného ostrohranného štěrku až po hladkou a jílovitou půdu - společně s neustálými přechody mezi světlem a stínem. Ve 20 rychlostních zkouškách absolvovaly vozy WRC vzdálenost 302,26 kilometru v souboji s časem. Nejdelší a nejnáročnější rychlostní zkouška "Nambucca" s maratonskou délkou 48,92 kilometru vedla lesy se strmými stoupáními, přes farmy a úzké dřevěné mosty.

Úspěšná obhajoba titulu v rekordním tempu

Mistr světa* po pouhých třech čtvrtinách sezóny - jen jednou v historii mistrovství světa v rallye FIA WRC vyhrál nějaký výrobce hodnocení konstruktérů dřív než Volkswagen v roce 2014. Po devíti z deseti možných vítězství v dosavadní letošní sezóně, z toho bylo šest dvojitých vítězství, už nemůže nikdo značce Volkswagen zabránit v úspěšné obhajobě titulu. Jezdci Ogier a Latvala vybojovali titul kontruktérů pro tým z Wolfsburgu již v roce 2013 - s největším náskokem v historii mistrovství světa v rallye (145 bodů). Do zbývajících soutěží letošní sezóny ve Francii, Španělsku a Velké Británii nastoupí Volkswagen s dosavadním náskokem 194 bodů.

Ze tří zbyli dva: Interní duel posádek Volkswagenu o titul mezi jezdci

Již před Rallye Austrálie bylo jasné, že se o titulu mistra světa v rallye v hodnocení jezdců rozhodne mezi trojicí jezdců týmu Volkswagen, Sébastienem Ogierem, Jari-Mattim Latvalou a Andreasem Mikkelsenem. Po výsledku desátého podniku v Austrálii se počet adeptů zúžil ze tří na dva. Přestože Andreas Mikkelsen výrazně zvětšil svůj náskok před čtvrtým místem, nemá už šanci zasáhnout do boje o titul. O letošním mistru světa rozhodne duel mezi největšími dosavadními soupeři: Sébastien Ogier vs. Jari-Matti Latvala. Jejich souboj se již třikrát zařadil mezi Top Ten nejtěsnějších výsledků mistrovství světa v rallye. V roce 2011 porazil Ogier Latvalu v Jordánsku o 0,2 sekundy. V roce 2010 dojel Latvala na Novém Zélandu s náskokem jen 2,4 sekundy před Ogierem. Nejtěsnějšího výsledku od té doby, co oba nastupují v barvách Volkswagenu, dosáhli v letošní Rallye Finsko, v níž Latvala slavil vítězství nad Ogierem s náskokem 3,6 sekundy. V Austrálii byl rozdíl mezi mistrem světa a jeho vyzývatelem jen 6,8 sekundy.

Dvakrát body navíc v Powerstage: Latvala před Ogierem

Vítězstvím v Powerstage, v níž jsou udělovány dodatečné body trojici nejrychlejších jezdců, si posádka Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila zajistila tři body navíc do průběžného pořadí mistrovství světa v rallye jezdců. Druhé místo obsadili a dva mistrovské body získali jejich kolegové Sébastien Ogier/Julien Ingrassia. Dvojice posádek Volkswagenu si v uplynulých dvou letech zapsala na své konto 16 vítězství a celkem 39 dodatečných bodů ve 22 rychlostních zkouškách Powerstage.

Čísla a fakta k Rallye Austrálie

20 rychlostních zkoušek, 17 nejlepších časů - Volkswagen v Rallye Austrálie opět vylepšil bilanci soutěžního vozu Polo R WRC. Od prvního startu v Rallye Monte Carlo 2013 má tento soutěžní vůz WRC s pohonem všech kol na svém kontě celkem 297 z 428 nejlepších časů v rychlostních zkouškách. Mezi Top 3 ve výsledkových listinách figuroval celkem 679krát. Jen v Rallye Austrálie se jezdci Volkswagenu umístili ve 20 rychlostních zkouškách 42krát v Top 3.

Hlasy po 3. dnu Rallye Austrálie

Sébastien Ogier, Volkswagen Polo R WRC #1

"Je to jednoduše fantastické, mám obrovskou radost z úspěchu našeho týmu! Všichni si to velmi zasloužili. Tento pocit se dá slovy těžko popsat. Je neuvěřitelným úspěchem, že jsme titul mistra světa získali prvním kompletním obsazením všech stupňů vítězů pro Volkswagen. Dnes na sebe můžeme být opravdu pyšní, tady na druhém konci světa. S Julienem jsme se pokoušeli kontrolovat až do cíle náš těsný náskok před týmovým kolegou Jari-Mattim Latvalou - a podařilo se to. Myslím si, že jsme fanouškům opět předvedli napínavý duel o první místo. Je velkolepé, že Andreas Mikkelsen a Ola Fløene završili triumf našeho týmu. Nyní mi chybí už jen jedno vítězství, abych získal i titul mezi jezdci. Kdyby se mi to podařilo ve Francii, bylo by to grandiózní."

Jari-Matti Latvala, Volkswagen Polo R WRC #2

"Je to velkolepý úspěch. Mám velkou radost za celý tým. Titul v hodnocení konstruktérů je skvělým vyznamenáním za to, že se každý u Volkswagenu maximálně snaží, abychom byli úspěšní, a kromě toho je důkazem, že Polo je nejlepším soutěžním vozem vůbec. A k tomu jsme opět předvedli prvotřídní sport - s Miikkou jsme se pokoušeli až do konce udržovat Sébastiena a Juliena pod tlakem, ale nebyli k poražení. Gratulujeme jim k zaslouženému vítězství. Se svým osobním výkonem jsem velmi spokojen. Žel mě špatná volba pneumatik stála zřejmě rozhodující sekundy, které mě dělily od vítězství. Nicméně obsadit zde se všemi třemi vozy Polo stupně vítězů je báječné, lépe už nelze titul mistra světa získat."

Andreas Mikkelsen, Volkswagen Polo R WRC #9

"Je to neuvěřitelně skvělý výsledek pro celý tým. Mistr světa, a to ještě po úplně prvním trojnásobném vítězství. Mám z toho obrovskou radost za všechny mechaniky, inženýry a pomocníky, kteří tento úspěch umožnili tady v Austrálii i po celou sezónu. Před závěrečnými šesti rychlostními zkouškami jsme měli před čtvrtým místem obrovský náskok, ale podobná mezera dělila i nás od prvních dvou míst. Uprostřed ničeho šlo o to, kontrolovat rychlost tak, abychom neudělali žádnou chybu a dosáhli kýženého výsledku. Před touto rallye jsem si předsevzal udržet náskok před čtvrtým místem v průběžném pořadí mistrovství světa. Nyní jsme ho dokonce zvětšili. Mám obrovskou radost z našeho čtvrtého umístění na stupních vítězů v letošním roce. Dnes je jednoduše velkolepý den."

Jost Capito, ředitel oddělení Volkswagen Motorsport

"Jak fantastický závěr skvělé sezóny! Oslava titulu v hodnocení konstruktérů trojnásobným vítězstvím - lepší už to být nemůže. Již v minulém roce jsme překonali všechna očekávání, především naše vlastní. Každý v týmu podával již tehdy trvale výkony na hranici svých možností, aby bylo možné získat titul mistra světa. Je vždy obtížnější mistrovský titul úspěšně obhájit, než ho poprvé získat. Výkon týmu v této sezóně a jeho další zlepšení ve všech detailech zasluhuje největší respekt. Říká se, že řetěz je jen tak silný jako jeho nejslabší článek. U nás jsou všechny články stejně silné. Děkuji, kolegové. Volkswagen je na vás hrdý. A tento titul patří všem zaměstnancům Volkswagenu po celém světě, jejich podpora je velkolepá."

* Předběžný výsledek, který musí být potvrzen FIA.

A pak následovalo ještě...

…perfektní parkoviště. Na uvítanou nových mistrů světa v hodnocení konstruktérů roztáhli mechanici týmu Volkswagen zcela nové servisní plachty pro trojici vozů Polo R WRC. Při závěrečném servisu před slavnostním vyhlášením vítězů parkovaly tři soutěžní vozy WRC z Wolfsburgu náležitě na vlastních místech. Bylo na nich napsáno: "Champions Parking only" - parkování pouze pro mistry světa.

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Austrálie - konečné výsledky

01. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen 2:53.18,0 h
02. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen + 6,8 s
03. Andreas Mikkelsen/Ola Fløene (N/N), Volkswagen + 1.18,0 min
04. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 1.44,0 min
05. Mikko Hirvonen/Jarmo Lehtinen (FIN/FIN), Ford + 1.53,6 min
06. Hayden Paddon/John Kennard (NZ/NZ), Hyundai + 2.56,2 min
07. Thierry Neuville/Nicolas Gilsoul (B/B), Hyundai + 4.28,2 min
08. Elfyn Evans/Daniel Barritt (GB/GB), Ford + 5.10,0 min
09. Robert Kubica/Maciej Szczepaniak (PL/PL), Ford + 6.39,8 min
10. Chris Atkinson/Stephane Prevot (AUS/B), Hyundai + 9.29,4 min

Mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship), Rallye Austrálie - výsledky Powerstage

01. Jari-Matti Latvala/Miikka Anttila (FIN/FIN), Volkswagen 5.20,7 min
02. Sébastien Ogier/Julien Ingrassia (F/F), Volkswagen + 1,2 s
03. Kris Meeke/Paul Nagle (GB/IRL), Citroën + 3,8 s

Průběžné pořadí mistrovství světa v rallye FIA WRC (World Rally Championship)*

Hodnocení jezdců

1. Sébastien Ogier, 214 bodů; 2. Jari-Matti Latvala, 164; 3. Andreas Mikkelsen, 125; 4. Mikko Hirvonen, 83; 5. Thierry Neuville, 79; 6. Mads Østberg, 74; 7. Kris Meeke, 67; 8. Elfyn Evans, 61; 9. Martin Prokop, 37; 10. Henning Solberg, 26; 11. Juho Hänninen, 20; 12. Bryan Bouffier, 18; 13. Dani Sordo, 18; 14. Hayden Paddon, 16; 15. Robert Kubica, 14; 16. Ott Tänak, 11; 17. Benito Guerra, 8; 18. Chris Atkinson, 7; 19. Pontus Tidemand, 6; 20. Jaroslav Melichárek, 4; 21. Dennis Kuipers, 4; 22. Nasser Al-Attiyah, 3; 23. Lorenzo Bertelli, 2; 24. Matteo Gamba, 2; 25. Craig Breen, 2; 26. Jurij Protasov, 2; 27. Jari Ketomaa, 1; 28. Karl Kruuda, 1; 29. Khalid Al-Qassimi, 1; 30. Julien Maurin, 0.

Hodnocení konstruktérů

1. Volkswagen Motorsport, 348 bodů; 2. Citroën Total Abu Dhabi WRT, 154; 3. M-Sport, 146; 4. Hyundai Motorsport, 141; 5. Volkswagen Motorsport II, 109; 6. Jipocar Czech National Team, 40; 7. RK M-Sport WRT, 25; 8. Hyundai Motorsport N, 22.

* Předběžné

Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014Volkswagen Rallye Austrálie 2014

Zpět nahoru